Zwiększenie efektywności transportu ukraińskiego zboża jest kluczowe dla zapobiegania kryzysowi żywnościowemu. Według Jurgisa Adomavičiusa, założyciela międzynarodowej agencji celnej Bunasta, konieczne są następujące kroki: uproszczenie gwarancji celno-podatkowych, przeniesienie kontroli żywności na teren odbiorcy, cyfryzacja dokumentów tranzytowych i ujednolicenie procedur, a także opracowanie spójnej strategii wykorzystującej nowoczesne technologie.
– Obecnie proces tranzytu zboża przez granicę UE jest bardzo skomplikowany i czasochłonny. Zgłoszenie tranzytowe i zabezpieczenie podatkowe są często ograniczone przez niską wartość gwarancji udzielanych przez małe firmy pośrednictwa celnego. To powoduje opóźnienia i kolejki na terminalach, gdy ładunek przekracza dostępną kwotę gwarancji. Potrzebujemy systemu, który umożliwi szybsze i łatwiejsze udzielanie gwarancji na dowolną kwotę, bez konieczności czekania na zwolnienie pieniędzy lub szukania innego pośrednika – mówi Jurgis Adomavičius, prezes Bunasta.
W związku z zamknięciem morskiego korytarza humanitarnego na Morzu Czarnym przez Rosję w lipcu 2023 r., KE rozważa alternatywne sposoby transportu ukraińskiego zboża do krajów potrzebujących. Jednym z nich jest Bałtycki Korytarz Solidarności, który zakłada przewóz zboża konwojami ciężarowymi przez kraje bałtyckie i Skandynawię. Aby to umożliwić, należy usprawnić procedury graniczne i celników w krajach UE, a także zapewnić bezpieczeństwo i jakość żywności.
– Zamiast sprawdzać żywność na granicy, co zajmuje dużo czasu i miejsca, można by to zrobić na terenie odbiorcy towaru, np. w magazynach lub portach. To by skróciło czas oczekiwania i zmniejszyło ryzyko uszkodzenia lub skażenia żywności. Ponadto należy wprowadzić cyfrowe dokumenty tranzytowe, które ułatwią śledzenie i kontrolę przesyłek, a także ujednolicić procedury w różnych krajach UE, aby uniknąć niepotrzebnych opóźnień i niejasności – dodaje Jurgis Adomavičius.
Oprócz tych działań, eksperci podkreślają potrzebę opracowania spójnej strategii transportowej dla ukraińskiego zboża, która uwzględni różne scenariusze i możliwości. Strategia ta powinna wykorzystywać nowoczesne technologie, takie jak GPS, blockchain czy sztuczna inteligencja, aby zoptymalizować trasę, koszt i czas transportu, a także monitorować stan żywności i reagować na ewentualne zagrożenia lub zmiany sytuacji. – Transport ukraińskiego zboża to nie tylko kwestia logistyczna, ale także polityczna i humanitarna. Musimy działać szybko i skutecznie, aby zapewnić dostawy żywności do krajów dotkniętych głodem i ubóstwem. Nie możemy pozwolić sobie na straty czasu i zasobów spowodowane przez nieefektywne procedury lub brak współpracy międzynarodowej – podsumowuje Jurgis Adomavičius.
informacja prasowa
fot. Egor Komarov, pexels.com
Posiadacz gospodarstwa rolnego chcący rozszerzyć zakres upraw roślin, albo potrzebuje dodatkowych pastwisk lub łąk na…
Burak cukrowy jest drugim na świecie źródłem cukru. W naszej strefie klimatycznej dzierży niepodważalną palmę…
Ilość „produkowanych” przez gospodarstwa domowe odpadów wzrasta z każdym rokiem. Na szczęście wzrasta też świadomość,…
Przedsiębiorstwo PIKO to producent przemysłowych zbiorników ze stali nierdzewnej. Wysoka jakość produkcji doceniana jest przez…
W kalendarzu rolniczym warto zapisać sobie datę 15 marca 2024 roku. To właśnie w tym…
Są symbolem późnej jesieni, odchodzenia, pamięci. To o nich śpiewał Mieczysław Fogg, a cała Polska…