Program Czyste Powietrze debiutował we wrześniu 2018 roku, a ma być realizowany do 2029 roku. Jego zasadniczym celem jest likwidacja przestarzałych kotłów na paliwa stałe, które są nadal wykorzystywane do ogrzewania domów. 3 stycznia 2023 roku ruszyła kolejna edycja programu. Tym razem można uzyskać max 135 tys. złotych na termomodernizację domu oraz wymianę starych pieców. Należy jednak pamiętać, że dla wszystkich ubiegających się o wyższe dotacje podwyższono progi dochodowe. Konieczne będzie też przeprowadzenie audytu energetycznego budynku.
Wyższe progi dochodowe i wyższe dofinansowanie wynikają z rosnących cen usług i produktów. Jak zmiany finansowe wyglądają w praktyce? W ubiegłym roku próg dochodowy wynosił 1564 złote, a obecnie wzrósł do 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. W przypadku gospodarstwa jednoosobowego próg dochodowy zwiększy się z 2189 do 2651 zł. Generalnie wyróżnia się trzy grupy osób mogących dostać dofinansowanie. Istotna jest też informacja, że z programu będą mogły skorzystać osoby, które wcześniej otrzymały wsparcie. Chodzi o beneficjentów, którzy w poprzednich edycjach wymienili piec, a obecnie zamierzają np. przeprowadzić termomodernizację. Program nie dotyczy budynków nowobudowanych oraz wielorodzinnych. Maksymalna wysokość dotacji wzrosła z 79 do 135 tys. zł.
Pierwszy poziom dofinansowania przeznaczony jest dla osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami budynków jednorodzinnych, ewentualnie lokali mieszkalnych, wydzielonych w budynkach jednorodzinnych z odrębną księgą wieczystą. Dochód takich osób nie może przekraczać 135 000 zł w skali roku i dotyczy to dochodów pochodzących z różnych źródeł. Dofinansowanie można uzyskać m.in. na:
demontaż dotychczasowego źródła ciepła na paliwo stałe i zakup oraz montaż pompy ciepła powietrze-woda albo gruntowej pompy ciepła;
zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
kupno i zamontowanie przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, bram garażowych;
wykonanie dokumentacji projektowej, audytu energetycznego, ewentualnie ekspertyz.
Zainteresowani podwyższonym poziomem dofinansowania powinni być właścicielami lub współwłaścicielami mieszkalnego budynku jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego z wydzieloną księgą wieczystą w budynku jednorodzinnym. Dochód (miesięczny) na jednego członka rodziny nie powinien przekraczać 1894 złotych, a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego 2651 złotych. Jeśli przyszły beneficjent prowadzi działalność gospodarczą pozarolniczą, roczny dochód z niej nie powinien przekraczać czterokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Rodzaj wspieranych przedsięwzięć jest podobny do tego z poziomu podstawowego.
W przypadku starania się o najwyższy poziom dofinansowania, beneficjenci muszą być właścicielem lub współwłaścicielem domu lub lokalu jednorodzinnego. Dodatkowo, miesięczny dochód na jednego członka rodziny nie może być wyższy niż 1090 zł, a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego – 1526 zł. Ewentualnie, wnioskująca osoba ma prawo do zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego, specjalnego opiekuńczego, a ten fakt jest potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie www.gov.pl, w WFOŚiGW, a także w gminach, które podpisały porozumienie z WFOŚiGW.
Zmiany dotyczą również oferty bankowej. Okazuje się, że kredyt z dotacją na inwestycje może być udzielony na sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku w banku. Do tej pory pożyczka była udzielana na inwestycję rozpoczętą od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Wnioski w ramach nowej edycji programu Czyste Powietrze składa się do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Budynek mieszkalny musi znajdować się na terenie województwa przypisanego danemu WFOŚiGW. Zmiana dotyczy faktu, że wnioski mogą być składane wyłącznie przez serwis gov.pl lub system: Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Jeśli wnioskodawca posiada podpis elektroniczny odbywa się to w wersji elektronicznej. Jeśli brak jest podpisu elektronicznego, należy dostarczyć jeszcze wersję papierową (podpisaną!!!) z załącznikami. Wnioski papierowe można dostarczyć za pomocą gmin, pocztą, na adres WFOŚiGW albo bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.
Posiadacz gospodarstwa rolnego chcący rozszerzyć zakres upraw roślin, albo potrzebuje dodatkowych pastwisk lub łąk na…
Burak cukrowy jest drugim na świecie źródłem cukru. W naszej strefie klimatycznej dzierży niepodważalną palmę…
Ilość „produkowanych” przez gospodarstwa domowe odpadów wzrasta z każdym rokiem. Na szczęście wzrasta też świadomość,…
Przedsiębiorstwo PIKO to producent przemysłowych zbiorników ze stali nierdzewnej. Wysoka jakość produkcji doceniana jest przez…
W kalendarzu rolniczym warto zapisać sobie datę 15 marca 2024 roku. To właśnie w tym…
Są symbolem późnej jesieni, odchodzenia, pamięci. To o nich śpiewał Mieczysław Fogg, a cała Polska…