Maszyny rolnicze

Regeneracja paszowozu – czy to się opłaca?

 

Co jest bardziej opłacalne – wymiana jednego lub dwóch ślimaków albo dna paszowozu, czy zakup zupełnie nowej maszyny? W tym artykule przeczytasz, które rozwiązanie warto wybrać.

Kiedy paszowóz wymaga regeneracji?

Na stopień zużycia wozu paszowego wpływa wiele czynników. Zaliczają się do nich: objętość TMR-u zadawanego każdego dnia, szybkość cięcia lub mieszania, jakość składników (m.in. masa sucha i ilość popiołu), a także jakość wykonania elementów tnąco-mieszających, w tym noży, przeciwnoży i piór ślimaka.

Producenci paszowozów przekonują, że okres eksploatacji maszyn bez potrzeby generalnego remontu może sięgać nawet 15 lat. Jak jest w praktyce? Niektóre gospodarstwa obserwują znacznie szybsze zużywanie się elementów tnących i ślimaków. Literatura branżowa opisuje przykłady zwojów ślimaków, które były w katastrofalnym stanie, chociaż maszyna miała nie więcej niż 5 lat.

Rozbieżności wynikają z faktu, że każdy hodowca bydła produkuje inną ilość TMR-u dziennie. Poza tym hodowcy korzystają z rozwiązań technologicznych różnych producentów. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola zużycia poszczególnych elementów paszowozu. Dopiero dokładne sprawdzenie jakości podzespołów udziela odpowiedzi na pytanie, czy wóz wymaga gruntownej regeneracji.

Czy regeneracja paszowozu się opłaca?

W większości przypadków – tak, regeneracja wozu paszowego jest dobrym rozwiązaniem. Jest tak tym szczególnie wtedy, gdy pozostałe podzespoły są w zadowalającym stanie technicznym. Koszt naprawy zleconej fachowcom będzie znacznie niższy niż zakup kolejnego paszowozu, a może dać maszynie drugie życie.

Decyzja o oddaniu paszowozu do regeneracji zwykle jest podejmowana w czasie przeprowadzania prac serwisowych. Zawsze powinna być skonsultowana z fachowcem, który oceni stopień zużycia maszyny. Zarówno zbyt wczesny, jak i zbyt późny remont wozu oznacza dla hodowcy niepotrzebne koszty.

Nasi eksperci są w stanie dokładnie ocenić, czy dany paszowóz wymaga gruntownego remontu. Rzetelnie wyjaśniamy klientom, które części należy wymienić, a które wystarczy zregenerować.

Co najczęściej zużywa się w paszowozach?

Zwoje ślimaków

W paszowozach pionowych, które zwykle pracują z sianokiszonką w balotach, najczęściej zużywają się zwoje ślimaków. Ich wytrzymałość zależy rzecz jasna od intensywności użytkowania i jakości stali, z której je wykonano. Warto przy tym zauważyć, że najbardziej narażone na wytarcie są dolne zwoje. Niekiedy przetarcia blachy mogą pojawić się także na stożku ślimaka. W takim przypadku pasza zaczyna dostawać się do środka stożka w skrajnych przypadkach doprowadzając do uszkodzenia przekładni.

Noże i przeciwnoże

Poza ślimakami zużyciu ulegają noże. Jako podstawowe elementy tnące, noże mają decydujący wpływ na jakość mieszanki. Jeśli się stępią, może to powodować szybsze zużycie ślimaków. Podobnemu wytarciu mogą ulec przeciwnoże, odpowiedzialne za przycinanie elementów włóknistych. Ich zużycie wpływa na zwiększone zapotrzebowanie na moc, a w konsekwencji – większe zużycie paliwa.

Czujnik wagowy

Nieprawidłowe wskazania wagi negatywnie wpływają na opłacalność produkcji oraz stan zwierząt hodowlanych. Przekłamania w proporcjach mogą prowadzić do tego, że bydło będzie przekarmione lub niedokarmione. Niekiedy problem wynika z niewłaściwego działania źródła zasilania, a innym razem uszkodzeniu ulega czujnik tensometryczny, który ostatecznie można wymienić na nowy. Pozostałe usterki związane z nieprawidłowym wskazywaniem wagi to błędy jednostki obliczeniowej (komputera) lub uszkodzenia przewodów elektrycznych.

Jak wygląda profesjonalna regeneracja paszowozu w Hanesto?

Naszym priorytetem jest sprawna naprawa wału ślimakowego do wozu paszowego. Chcemy, żeby hodowcy uniknęli przestojów produkcyjnych i w jak najkrótszym czasie rozpoczęli użytkowanie zregenerowanej maszyny.

Żeby osiągnąć ten cel, planujemy demontaż starych ślimaków i montaż nowych tak, aby realizacja nie trwała dłużej niż kilka dni. Dzięki temu w gospodarstwie zachowana jest ciągłość mieszania i zadawania TMR-u, co pozwala utrzymać produkcję mleka na odpowiednim poziomie.

W dużym uproszczeniu naprawa ślimaka paszowozu polega na:

  • wymontowaniu starego elementu,
  • wycięciu zużytych piór ślimakowych,
  • dokładnym oszlifowaniu rdzenia i
  • montażu nowych piór.

Jako producent piór do ślimaków wykorzystujemy metodę formowania, która daleko przewyższa technologię rozciągania. Wykonane w naszym zakładzie ślimaki do paszowozu są niezwykle precyzyjne, a pióra zachowują poprawną geometrię spiralną w ruchu obrotowym. Jeżeli w czasie kontroli technicznej okaże się, że ślimak nie nadaje się do regeneracji, możemy wyprodukować zupełnie nowy wał, dostosowany do paszowozu używanego przez klienta.

Chcesz wiedzieć więcej lub z naszą pomocą ocenić, czy paszowóz wymaga regeneracji? Zapraszamy do kontaktu z naszym przedstawicielem!

admin

Recent Posts

Dzierżawa gruntu rolnego – korzyści i zagrożenia

Posiadacz gospodarstwa rolnego chcący rozszerzyć zakres upraw roślin, albo potrzebuje dodatkowych pastwisk lub łąk na…

3 dni ago

Agrofagi występujące w uprawie buraka cukrowego

Burak cukrowy jest drugim na świecie źródłem cukru. W naszej strefie klimatycznej dzierży niepodważalną palmę…

1 miesiąc ago

Kompostownik w ogrodzie – ekologicznie i ekonomicznie

Ilość „produkowanych” przez gospodarstwa domowe odpadów wzrasta z każdym rokiem. Na szczęście wzrasta też świadomość,…

2 miesiące ago

Producent przemysłowych zbiorników kwasoodpornych — PIKO

Przedsiębiorstwo PIKO to producent przemysłowych zbiorników ze stali nierdzewnej. Wysoka jakość produkcji doceniana jest przez…

2 miesiące ago

Dopłaty bezpośrednie dla rolników w 2024 roku. Co się zmieni?

W kalendarzu rolniczym warto zapisać sobie datę 15 marca 2024 roku. To właśnie w tym…

2 miesiące ago

Uprawianie chryzantem w ogrodzie

Są symbolem późnej jesieni, odchodzenia, pamięci. To o nich śpiewał Mieczysław Fogg, a cała Polska…

2 miesiące ago