Siewniki pneumatyczne – wady i zalety

Siewniki pneumatyczne

Siewniki należą do maszyn rolniczych najczęściej wykorzystywanych w gospodarstwach rolnych. Trudno wyobrazić sobie wysiew nasion na dużych obszarach uprawnych bez ich zastosowania. Obecnie w użytku są trzy podstawowe rodzaje siewników – pierścieniowe (precyzyjne), pneumatyczne oraz rzędowe.

Siewniki pneumatyczne można podzielić na dwa podtypy – podciśnieniowy i nadciśnieniowy. Konstrukcja tych maszyn rolniczych jest zbudowana ze zbiornika na nasiona, komory powietrza, tarczy wysiewającej i dozownika nasion, głowicy rozdzielającej nasiona, wentylatora, redlic, koła ugniatającego, przekładni łańcuchowej i zagarniacza bruzd. Podkreślenia wymaga jednak, że siewniki pneumatyczne pochodzących od poszczególnych producentów mogą w znacznym stopniu się różnić pod względem budowy.

Bardziej wydajna skrzynia nasienna

Skrzynia nasienna w siewniku rzędowym znajduje się nad samymi redlicami. Ziarno pobrane przez aparat wysiewający przedostaje się do redlicy, a następnie opada. Jeżeli siewnik ma szerokość do 3 metrów, skupienie dużej masy na końcu maszyny nie jest problemem. W szerszych, bardziej wydajnych maszynach lepiej sprawdza się mechanizm pneumatyczny – nasiona są transportowane ze zbiornika do redlic za pomocą strumienia powietrza. Zbiornik może być przesunięty bliżej ciągnika, a jego ładowność sięga nawet do 1200 kg. Ładowność skrzyni nasiennej w przypadku rzędowego siewnika o szerokości do 3 metrów nie przekracza 700 kg.

Różne typy konstrukcji siewników pneumatycznych

Konstrukcja siewników pneumatycznych nie jest jednolita. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest zastosowanie mechanicznego aparatu wysiewającego z pneumatycznym systemem rozdziału ziaren i transportem do redlic. Często spotykana jest także metoda polegająca na stosowaniu tradycyjnego mechanicznego aparatu wysiewającego z aparatami w liczbie odpowiadającej liczbie redlic i pneumatycznym transportem ziarna.

(Nie)precyzyjny rozdział ziarna

Siewnik pneumatyczny ma też swoistą wadę – rozdział ziarna w głowicach pneumatycznych jest niezbyt precyzyjny, w porównaniu z mechanicznymi siewnikami. Rozdział nasion na kanały ma charakter przypadkowy, a sam mechanizm jest wrażliwy na wstrząsy. W przypadku siewu większości roślin nie ma to większego znaczenia – różnice w porównaniu z siewnikami mechanicznymi są niewielkie. W odniesieniu do siewników pneumatycznych nowej generacji, precyzja wysiewu nasion jest znacznie wyższa, dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań. Jednym ze sprawdzonych sposobów poprawy precyzji wysiewu jest zastosowanie pneumatycznego transportu ziarna do redlic oraz mechanicznego siewnika. Ten swoisty kompromis konstrukcyjny łączy zalety siewników mechanicznych i pneumatycznych.

Najbardziej awaryjne części maszyn

Siewniki pneumatyczne nie są bardzo awaryjnymi maszynami w stosunku do mechanicznych siewników. Jednak niektóre części ich konstrukcji wymagają częstszej wymiany, w zależności od intensywności eksploatacji. Mowa o takich elementach budowy maszyny, jak przewody powietrzne, które po dłuższym okresie eksploatacji mogą pękać oraz części zespołu napędzającego wentylator (łożyska, paski klinowe). Nie dotyczy to wszystkich siewników pneumatycznych – niektóre z nich posiadają napęd wentylatorów o charakterze hydraulicznym lub elektrycznym. Przy wyborze używanego siewnika należy zwrócić uwagę na zużycie redlic, mocowań ramion redlic, stopień eksploatacji aparatu wysiewającego oraz brak błędów komputera sterującego.

Bariera ekonomiczna

Na rynku używanych maszyn rolniczych dominują siewniki mechaniczne. Siewniki pneumatyczne na rynku pierwotnym są dostępne w cenie przekraczającej nierzadko 100.000 zł. Wysoka cena, podobnie jak przesadzone opinie na temat ogólnej awaryjności tych maszyn i ich mniejszej precyzyjności wysiewu, ogranicza wzrost popularności siewników pneumatycznych na polskim rynku.