Firma Zetor – powstanie marki i modele maszyn rolniczych

Firma Zetor – powstanie marki i modele maszyn rolniczych
Obecnie siedziba Zetor znajduje się w Brno, Czechy i zajmuje się produkcją ciągników (lekkich i średnich) oraz ładowaczy czołowych. Ciągniki marki Zetor pojawiły się w czasie powojennym i do dziś stale ułatwiają pracę na roli, w firmach komunalnych, budowlanych, transportowych oraz wielu innych.

Pierwszy traktor Zetor Z 25 pojawił się na rynku 15 marca 1946 roku. Po upływie kilku miesięcy 15 sierpnia 1946 roku Handlowa Izba Rzemieślnicza Republiki Czechosłowackiej zatwierdziła znak towarowy dla Zetor. Marka Zetor powstała od litery ,,Z”, która stosowała Brnieska Wytwórnia Broni (powstanie pierwszych traktorów) w połączeniu z ostatnimi literami od słowa traktor.

Ciągniki przez ponad 60 lat zostały sprzedane do około stu państw na świecie. Szacowana ilość sprzedanych ciągników to ponad 1,2 miliona sztuk. Niektóre państwa traktowały markę Zetor niczym synonim dla słowa traktor. Do roku 1954 powstały maszyny rolnicze takie jak: Zetor 25, Zetor 15 i Zetor 30. W późniejszych latach na rynku wybił się nowoczesny model Zetor 50 Super i odznaczał się mocą 50 KM.

Serie traktorów Zetor

Stały rozwój marki Zetor pozwala na wprowadzenie pewnego podziału ze względu na lata i powstających po kolei modernizowanych traktorów.

Pierwsza seria traktorów 1956- 1966 rok

W przeciągu dziesięciu lat na rynku pojawiły się popularne ciągniki – Zetor 25 i Zetor 15, następnie wielkim odkryciem buł gąsienicowy traktor Zetor Super P. W kolejnych latach powstała koncepcja wykorzystania zunifikowanych elementów podczas produkcji traktorów. Dzięki niej można było wykorzystać takie samie części składowe maszyn do różnych modeli, spowodowało to wielkie uproszczenie i ułatwienie serwisowania maszyn rolniczych.

Rok 1960 przyniósł nowe modele ciągników:

  • Zetor 3011
  • Zetor 2011
  • Zetor 4011

Oznakowanie modeli odnosiło się do pewnych modyfikacji, pierwsze dwa numery określały moc silnika podaną w koniach mechanicznych. Trzecia cyfra: 1 – napęd jednej osi, 2– traktor gąsienicowy, 3 – sprężynowany kołowy traktor, 4 – napęd obu osi. Czwarta cyfra informowała o rodzaju: 1 – traktor uniwersalny, 2 – traktor kultywacyjny, 3 – wąskotorowy traktor, 4 – traktor dla ryżowisk, 5 – traktor z napędem przedniej osi, 6 – półgąsienicowy traktor, 7 – traktor dla terenów podgórskich, 8 – traktor z kabiną ochronną.

Kolejna seria traktorów 1966 – 1976 rok

Od roku 1966 rolnicy i inni klienci zaczęli poszukiwać maszyn z większą mocą, marzeniami wielu gospodarzy były ciągniki z mocą od 80 do 160 KM. Rozpoczęto badania mające na celu powstanie silniejszego traktora i narodził się Czechosłowacko-Polski Traktorowy Ośrodek Badawczy z siedzibą w brnienskim Zetorze.

Badania i obserwacje pozwoliły wprowadzić na rynek ciągniki z oznakowaniem UŘ II. Powstał wówczas model Zetor 8011, który otrzymał liczne nagrody i uznanie za granicą Polski. Oprócz dużej mocy, ciągnik odznaczał się innowacyjnym designem i był łatwy w obsłudze.

Kolejny roku 1968 sprawił, że ciągniki zaczęły być znakowane, jako Crystal. Zaskakiwały wyglądem oraz licznymi unowocześnieniami. Zetor bardzo dbał o klienta, dlatego też sprawnie kontrolował stan zakupionych przez rolników ciągników i wyciągał wnioski z działania maszyn.

Lata 1976 – 1986 – przeniesienie części produkcji na Słowację

W roku 1976 marka Zetor staje się oficjalną nazwą dla całej firmy. Stale kontynuowane SA badania nad traktorami UŘ II. Pojawia się również nowoczesny sześciocylindrowy model 12011. Pod koniec lat 70tych dochodzi do reorganizacji w wyniku, której cześć produkcji zostaje przeniesiona do słowackiego zakładu „Závody ťažkého strojárstva” (ZŤS) Martin.

Trzecia seria traktorów 1986- 1996

Modernizacja i badania sprawiają, że ciągniki są ogrzewane cieszą i mają synchronizację 4 i 5 biegu. Pojawiają się nowe modele takie jak: 7711 i 7745. W roku 1992 zaczyna być używana nazwa handlowa Major. Nazwa wynikała z większej mocy silników, wyższej wygody oraz ulepszonej kabiny. W tych latach rozpoczęła się produkcja traktorów serii UŘ III. Rok 1991 przyniósł pojawienie się nowej serii ciągników 7520, 7540, 8520, 8540, 9520, 9540 i 10540, zastosowano w nich silniki o mocy od 70 do 105 KM. W modelu 105 dodatkowo umieszczono chłodnicę powietrza INTERCOOLER.

Zmiany i modernizacje 1996- 2006

W roku 1933 doszło do prywatyzacji i zmiany nazwy, zaś w 2000 roku przyjęto program rewitalizacyjny. Spółka HTC Holding zakupiła udziały i stała się właścicielem spółki Zetor w 98%. Nastąpił restrukturyzacja, redukcja składów i znacząco obniżono koszty produkcji.

Prowadzono badania nas UŘ I, zaś model Major został uzupełniony modelem Super z nowoczesną kabiną oraz zwiększoną mocą silników. W roku 2004 pojawia się model serii Proxima, który produkowany jest do dziś dnia. Oprócz tego zmodernizowano serie ciągników UR III i wprowadzono ją, jako serie Forterra.

Zetor obecnie 2006 – …

Po wszelkich przejęciach i modernizacjach firma Zetor wprowadziła wiele ulepszeń, a w roku 2007 poszerzyła swoją serię o ciągniki Proxima Plus. Głównymi innowacjami, które pojawiły się po roku 2006 były:

  • przednie i tylne osie przeznaczone do większych obciążeń
  • odchylana maska ułatwiająca dostęp do filtrów
  • przekładnia z elektrohydrauliczną rewersyjną zmianą biegów
  • hydraulika niewymagająca cylindra wewnętrznego

Obecnie najnowszym ciągnikiem marki Zetor jest Forterra model 135 z nowym silnikiem Z 1605 o mocy 136 KM z szesnasto-zaworową głowicą. Wyróżnia się ciekawym designem i licznymi modernizacjami w kabinie. Wnętrze kabiny zostało wyposażone między innymi w panel sterowania hydrauliką z alternatywnymi osłonami dźwigni.